När kursanmälan inte är möjlig kan du lämna en intresseanmälan här nedan –
då får du information så snart nya datum är satta.
Välkommen till en processinriktad kurs som sträcker sig över fyra veckor. Du arbetar med en och samma spelscen genom hela kursresan. Du får konkreta verktyg för att fördjupa tre olika upplevelser: din egen, din medspelares och publikens.
Kursen inleds med en interaktiv föreläsning, där vi går igenom, diskuterar och praktiskt utvecklar lässtrategier – med vilka du får ner manuset i kroppen, ökar din upplevelseberedskap och bygger på ditt upplevelsekapital. Rikedomen med att närma dig texten på det här sättet är att du kan ställa dig i spelsituationen, nyfiket undersöka spelterrängen och upptäcka vad dina medspelare där ute är för några på ett berikande sätt.
Vi startar repetitionspasset med en kort introduktion och ett samtal. Därefter gör vi några gruppövningar för att landa i rummet. När vi har gjort det börjar vi arbeta med spelscenen tillsammans – först i grupp, sedan i par. Två och två möter ni varandra i spel och skapar spelsituationen mellan er, utifrån vilka ni är just där och då. Era olikheter blir en viktig kraft och spelar en stor roll för att skapa ett dynamiskt spel.
Vi inleder med en personlig övning som hjälper dig att fördjupa ditt möte med texten. Sedan bygger vi vidare på den grund ni har sen sist, här tar arbetet ofta en ny riktning. Under kvällen lägger vi upp ett sceneri (vad ni gör i scenen) som fungerar väl i de olika parens scener – för vissa passar snäva ramar, för andra mer öppna. Det ser vi tillsammans. Målet är att skapa en spelbar grund inför nästa pass.
Under framförandepasset spelar ni scenerna inför varandra. Ni förfinar och utvecklar er förmåga att öka publikintresset för det ni spelar upp – med hjälp av olika verktyg. Exempelvis: att ta reda på var ni befinner er känslomässigt just nu, att starta därifrån och stegvis ta er in i spelscenen utan att förlora er själva på vägen, att ibland avstå från att uttrycka upplevelser för att skapa större genomslag hos åskådarna, eller att medvetet mörka scenerier och allt förutbestämt om det behövs för att publiken ska lockas att följa med på er resa.
Därefter tar ni det hela ett steg till och provar olika taktiker att sätta er själva ur balans – för att trigga upplevelser och aktivera ert instinktiva spel. Ni får träna på att glömma bort allt ni vet att ni ska göra innan ni kliver in i spelet – undersöka om det finns ett värde i att våga tappa bort er även mitt i spel, och i så fall öva upp modet att vänta på scen och göra ingenting tills nästa moment infinner sig. Poängen med att öva detta är att kunna lita på att tanke och känsla, dvs livet just nu – räcker. Att följa det som uppstår mellan er i stunden, och jobba på att skapa varandra i spelsituationen – låta era lagda överenskommelser veckla ut sig utan att ni tänker på det.
Efter kursen kommer du att behärska vissa och känna till följande skådespelarverktyg
Kursen omfattar sammanlagt 12 lärarledda timmar. Känns detta spännande? Välkommen att vara med.
Uppmärksam och engagerad pedagog med gedigen skådespelarbakgrund
Martin Aliaga är utbildad skådespelare och pedagog vid Teaterhögskolan (1996–2000) och Stockholms Universitet (2016–2018). Han driver idag det konstnärliga konceptet Paravision.
En plats utanför produktion, där skådespelare ges möjlighet att fokusera på sin egen konstnärliga utveckling under pedagogisk ledning. Pedagogens fokus är att säkerställa verkligt lärande och utveckling.
Träningen fördjupar skådespelarens fackkunskaper och de verktyg som krävs för att skapa liv på scen och framför kameran.
Foto: Julio Saint-Just.
Copyright © Paravision AB 2024. All rights reserved.